أخبار عاجلة

أديب عن «محشي» الوحدة الاجتماعية بشبرا: «بيرولوا» (فيديو)

أديب عن «محشي» الوحدة الاجتماعية بشبرا: «بيرولوا» (فيديو) أديب عن «محشي» الوحدة الاجتماعية بشبرا: «بيرولوا» (فيديو)

التحرير

علق الإعلامي عمرو أديب، على الفيديو المتداول على موقع «يوتيوب» لموظفات بالوحدة الاجتماعية بشبرا الخيمة التابعة لمديرية التضامن الاجتماعي بالقليوبية، وهن يعدون «المحشي»، قائلا: «بيرولوا، يعني بيلفوا المحشي على إيديهم».

وعرض أديب أثناء تقديمه لبرنامج «كل يوم» المذاع على فضائية «ON E»: تفاصيل الخبر حيث قال: «رصدت وزارة التضامن الاجتماعي متداول على موقع يوتيوب، يظهر موظفات بصدد إعداد محشي اثناء العمل داخل الوحدة الاجتماعية بشبرا الخيمة التابعة لمديرية التضامن في القليوبية».

وعلق أديب على الخبر قائلًا: «أنا آسف، مش بياكلوا محشي، بيعملوا محشي، أكل المحشي كان يبقى سهل إن الناس عايزين ياكلوا، فيه حد جايب مثلًا كيس من البيت أو علبة بلاستيك شيك حاطط فيها كام صباع محشي وبياكلهم، لا دول بيرولوا يعني بيلفوا المحشي على إيديهم، وبتأور وبتاع ومساء الخير يا حبيبتي، وإنتى بتحطي الزر أكتر ولا اللحمة، أصل أنا البيه بتاعي بيحب الرز»، وتابع: «يحدث هذا جوة مصلحة حكومية بيعملوا المحشي، وطبعًا حضراتكم عارفين، دا لا ينازع الفيديو اللي قبل كدا اللى كانوا بياكلوا فيه سمك».

وتعليقًا على ما تم اتخاذه من إجراءات حيال الواقعة التي ثبت أنها حدثت بالفعل لكن في عام 2015، قال: «أجمل حاجة في إنك تشكل لجنة، أنا أظن إن في مصر فيه لجنة كل دقيقة، كل دقيقة بيتعمل لجنة».

التحرير